2011. október 9., vasárnap

Laca és a motorok

Itt Zalán megint.
Én köztudottan nagyon szeretek motorozni. Ez nem egyenlő avval a kijelentéssel hogy nagyon szeretem a motorokat, de ezt sem tagadhatom le egészen, mert van azokban a vasakban valami zsigeri, valami szerethető.

Laca nagyon szereti a motorokat. Minden nagyon érdekli ami 2 keréken gurul és pöfög, burrog, duruzsol. Kis kávédaráló robogók, nagy cruiserek, sportmotorok, turaendúrók, még az ATVk is lenyűgözik. Rengeteget észrevesz közülük az utcán; ha nem lennék egy abszolút elfogulatlan és objektív szülő, akkor simán kijelenteném hogy az összeset észreveszi az utcán :p

Már nem emlékszem hogy mikor kezdett érdeklődni irántuk, csak azt tudom mondani hogy az a néhány alkalom biztosan segített, amikor lejott velem az udvarra hogy ő is foglalatoskodjon ott mellettem a szerszámokkal a Peggy vagy a Tigris körül míg én különböző karbantartási munkálatokat és kisebb javításokat megcsináltam rajtuk.
Légszűrőcsere (ez amúgy a Tigrisen nem kis macera, mert a 24L-es tankot le kell venni előbb), lánctisztítás és olajozás, fékpofacsere, akkumulátor ki- és beszerelése, hűtővízcsere, hűtőventillátor-csere, általános tisztogatás... egy pár dolog amiben ő asszisztált már.

Mindezek alatt az órák alatt nagyon komolyan, érdeklődve, figyelmesen tett-vett, kérdezgetett mindenfélét, sorra elkérte a szerszámaimat és ő is "dolgozott" velük. Ilyenkor mikor elkéri a szerszámot, mindig valami meg "kell" javítson! Mintha azt közölné, hogy ő nem tehet róla, vannak munkák amiket meg KELL csinálni, mese nincs Apuka! :) Vagy mostmár elég gyakran "Apu" :)
Sosem tett kárt egyik motorban sem. Szépen, óvatosan utánozta a mozdulataimat, máskor meg odébb ment és azon végezte azt a munkát amit én is, amin éppen alkalmas volt.

Mostmár ismeri a motorok főbb alkatrészeit. Megpróbálom leírni egy motoron elölről hátrafele haladva hogy miket ismer fel és nevez meg beszélgetések alkalmával vagy ha rákérdezek:

első kerék, első gumi, első féktárcsa, első fék, első sárvédő ("ez arra való hogy ne spriccoljon fel a sár vagy a víz"), első villa, hosszúfény, rövidfény (ő így nevezi a fényszórókat), jelzőlámpa (indexek, "egyik is, másik is"), "egyik kormány, másik kormány" (pláne ha a sportmotorok kormánycsutkáiról van szó), fékkar ("ezt meghúzza a motoros és akkor bekapcsol a féklámpa"), melegített markolat, "kicsi lámpák" és órák a műszerfalon (s mindezeknek a funkcióit is ismeri de még nem jól társítja őket), benzintartály és annak a fedele (nem száll le a motorról míg azt vissza nem csukta), bukócső, első ülés, első lábtartó, fékpedál, motor, "ott jönnek ki a kipufogók a motorból amin a kipufogógázok kimennek ott hátul hogy ne szívja be a motoros vagy az utasa" (és ezt úgy el tudja hadarni hogy csak bírja követni aki őt hallgatja :) ), kapcsolókar, kuplung ("abban tárcsák vannak amiket a motoros összekapcsol és akkor megy előre a motor"), hátsó ülés ("ez alatt van a riasztó!" - szegényke egyszer megijedt a szomszéd fiu kis Hondájától mert kézrátétellel épp a hátsó ülésig tudott eljutni az alkatrészek magyarázásával mikor bekapcsolt a riasztó), a hátsó utas kapaszkodója, kipufogócső, lánc, hátsó villa, nagy rugó, hátsó fék, hátsó kerék, küllők, hátsó féktárcsa, hátsó gumi (ja, a gumikról mindig megkérdi hogy recések-e mert kell tudja hogy a mezőn tud-e jól menni az a motor), kipufogódob, csomagtartó (maga a váz), csomagtartódoboz, oldalsó dobozok, hátsó jelzőlámpák, féklámpa.

Mit tesz az érdeklődés, ugye? :)

A sisakomat már hónapokkal ezelőtt is kérte hogy tegyem a fejére, olyan viccesen néz ki benne és az is nagyon aranyos ahogy enyhén tántogorva lépeget benne. De a plexi alatt széles vigyor van kiülve az arcocskájára, élvezi a sisakos séta minden pillanatát.

Alig várom már hogy megtudjam hogy a motorozást is szereti-e... Erre még kell várjak egy pár évet, de mihelyst a törvény (és Boró :) ) engedi, kipróbáljuk közösen és megtudjuk.


1 megjegyzés: